Wat voor verschillende modellen zijn er van de CX?

Ten eerste is er een verdeling te maken in Série1- en Série2-modellen.

  • Série1-modellen werden gebouwd van 1974 t/m modeljaar 1985 (zomer 1985) en kenmerken zich o.a. door hun stalen bumpers en de ronddraaiende snelheidsmeter / toerenteller (‘ogen’). Uitzondering hierop is de GTi Turbo Série1. Dit is een tussenmodel waarvan de stalen bumpers in de kleur van de auto zijn gespoten en de ronddraaiende klokken zijn vervangen door conventionele meters.
  • Série2-modellen vanaf modeljaar 1986 (zomer 1985) tot 1990 zijn te herkennen aan de kunststof bumpers, de conventionele meters en tellers in het dashboard en de radio zit tussen de voorstoelen.

Qua carrosserievorm zijn er 3 fabrieksmodellen: de berline, de verlengde berline en de break.

Daarnaast zijn er nog veel ‘verbouwde’ modellen op basis van de CX, o.a.: ambulances, 6-wielige transporters, camera-auto’s, een handjevol cabrio’s en een enkele kamper-uitvoering. Een groot aantal foto’s is te vinden op de pagina “Auto’s van Leden”. Onderstaand overzichtje is lang niet uitputtend.

    • De berlineis er in vele uitvoeringen. De 2-liter benzine instapmodellen zijn o.a. de CX 2000, Confort, Super, Athéna, Reflex en CX 20.Met 2.2 liter benzinemotor o.a. de veelvoorkomende CX 22 TRS . De luxe Pallas is geleverd met 2.0, 2.2, 2.4 en 2.5-liter benzinemotoren (eventueel met 3-traps automaat) en 2.2, 2.4 en 2.5-liter dieselmotoren.
      De snelle GTi ging van 2.4 naar 2.5-liter en was later zelfs leverbaar in een 2.5-liter turbo-uitvoering met ABS. Als optie voor de standaard 25 GTi was er ook een 3-traps automaat.

      Zo zijn er van de dieselmodellen ook tal van uitvoeringen geweest. Van de goedkopere CX 2200 Confort Diesel tot de luxueuze en zeer snelle CX 25 TRD Turbo 2 met intercooler.

  • De verlengde berlineis er in 2 hoofduitvoeringen. Vanaf modeljaar 1976 leverde Citroën de luxueuze Prestige met benzinemotor, eerst geleverd met ‘normaal’ laag dak en later met verhoogd dak voor meer hoofdruimte achterin, waarbij er vanaf 1986 ook gekozen kon worden voor een benzinemotor met turbo.In modeljaar 1980 kwam daar de Limousine met dieselmotor bij, die alleen geleverd is met verhoogd dak. In 1984 werd de ongeblazen diesel vervangen door een turbodieselmotor. Oudere Limousines zijn zeldzaam omdat ze vaak werden gebruikt als taxi…
  • De breakis er ook weer in alle motorvarianten geweest. Van de instap CX 2000 Break Confort uit modeljaar 1976 tot uiteindelijk de CX 25 TRI Break met Katalysator, en CX 25 RD Turbo 2 Break, met intercooler in 1990.Daarnaast heb je in dezelfde carrosserievorm nog de uitvoeringen van de Familiale met 7 zitplaatsen.