Technisch evenement bij reparatiebedrijf Ad Brouwer te Vaassen

Op 20 oktober was het weer zover, de technische dag was aangekomen. De Tomtom HPIM1480klingesteld op het juiste adres (was gewijzigd) en ‘s morgens vroeg over ‘s herens wegen zoeven richting Vaassen. Rond tien uur gearriveerd bij het reparatiebedrijf van Ad Brouwer. De heren van de technische commissie waren al geruime tijd aanwezig om de ruimte in te richten voor de culinaire prestaties later en om gasten te ontvangen met koffie en koek. Bij aankomst inschrijven op de deelnemerslijst en een kleine donatie aan het vreetfonds afstaan. Men krijgt ook een klein aandenken van de technische commissie.Daarna met de koffie in de hand de andere begroeten en het praten over CX gerelateerde onderwerpen is begonnen.

De eerste CX gaat op de brug voor een algehele inspectie, het is een CX prestige die niet lekker veert, de technische dienst legt snel de hand op het probleem,  de achterste veerbollen hebben hun beste tijd gehad en worden als boosdoener aangemerkt.

Naast de wagens op de brug wordt als rode draad een demonstratie gehouden over het demonteren van een versnellingsbak van een 2500 TRD turbo (als ik het goed heb begrepen) met slechts 117000 km achter de wielen. Het probleem is dat de bak niet meer uit de achteruitversnelling wil. Al snel wordt het probleem gevonden in een gebroken ring die daarna in het schakelmechanisme is terecht is gekomen en de zaak saboteert. Het zal geen verbazing wekken dat de rest van de bak ook uit een wordt genomen om de demonstratie verder te laten gaan. Aan het eind van de dag werd de bak niet meer in elkaar gezet door het ontbreken van benodigde semiringen.

Op een andere brug wordt een lekke hydrauliek koppeling gezocht en moet een beschermplaat van de brandstofpomp worden verwijderd. Een van de bouten (die vast gelast hoort te zijn) zit toch wat los.

Ben werpt zich op het culinaire aspect en houdt de geritselde oven in de gaten om de platen met pizza’s af te bakken die na het verstrijken van de baktijd door een 35 tal CX fanaten met smaak worden verorberd, men komt graag terug voor een tweede en soms een derde stukje. Wederom chapeau voor de organisatie.

Buiten wordt een iets onregelmatig lopende diesel aan een inspectie onderworpen, door de doorzichtige brandstofleiding worden luchtbelletjes waargenomen terwijl in de eveneens transparante brandstof aanvoerleiding geen luchtbelletjes waargenomen worden. Bij het indrukken van de knop van de handpomp worden de hoeveelheid belletjes groter, mogelijk een probleem hier.

Bij een CX 25 GTI Turbo levert de rechter koplamp problemen. Deze heeft een aftermarket XENON lamp die niet wil branden. Beau Wouda neemt de meetinstrumenten ter hand en weet de fout te vinden in een slecht contact. Problem solved. Later wordt de wagen op de brug geplaatst en krijgt deze een algehele inspectie. Een aantal problemen dienen zich aan, wat roestvorming aan de dorpels wordt in de kiem gesmoord, een versleten   draagarmlager en lekkage aan de HD pomp en de hydraulische koppeling worden vastgesteld.

Ondertussen wordt buiten een warme start probleem opgelost, wederom een elektrisch euvel.

Ad en Beau leren ondertussen van elkaars werkwijze.

Al met al wederom een geslaagde dag waar legio problemen opgelost werden, vriendschapsbanden werden aangehaald en nieuwe leden werden verwelkomd. Hopend dat het animo en opkomst de volgende keer nog groter zal zijn kunnen we aan het eind van de dag weer een zwevende rit in de CX huiswaarts maken.

Wederom dank aan de technische commissie en uiteraard hartelijk dank voor het gebruiken van de door het reparatiebedrijf Ad Brouwer beschikbaar gestelde werkplaats.