Is het mogelijk een handgeschakelde CX om te bouwen naar een automaat?

Is het praktisch en technisch mogelijk een handgeschakelde GTi Série2 om te bouwen naar een automaat?

Dat is een ingrijpende operatie. In principe is de motor van een 2.5 handbak gelijk aan die van een 2.5 automaat. Behalve het eind van de krukas. Bij de automaat heeft dat een afwijkend eind om de koppelomvormer netjes tegen het vliegwiel te kunnen centreren. Dat betekent dat je met uitgebouwde motor het eind van de krukas onder handen moet nemen, of een krukas monteren van een donor ex-automaat blok.

Verder moet je dan in de wagen nog wat verbouwen: zo is in het dashboard van een automaat ene verlichte schaal aangebracht die aangeeft welke versnelling is ingeschakeld, en is er een schakeling aanwezig die verhindert de motor te starten in een andere versnelling dan N of P.
Het is dus wat meer werk dan motor eruit, andere bak ertegenaan en de zaak weer inbouwen.
Is ook een donormotor (voor bij de automaat) beschikbaar dan is het een kwestie van overbouwen, en daarna natuurlijk de bediening van de bak (schakelhefboom en regelstangetjes, en de startbeveiligingselectronica) overbouwen. Hangt ervan af hoe handig U bent en wat er aan materiaal voorhanden is.
Ondoenlijk is het zeker niet: in Engeland rijdt een Australier rond in een Rouge Florentin GTi Turbo 2 automaat… Die combinatie is nooit geleverd en dat is dus zeker een hobbyproduct.