Techniek

Mensen met interesse voor bijzondere techniek komen bij de CX ruimschoots aan hun trekken. De CX is één van de technisch meer gecompliceerde modellen van Citroën: naast de beroemde hydropneumatische vering beschikt een CX over o.a. de DIRAVI stuurbekrachtiging die ook op de SM werd toegepast, terwijl eind jaren zeventig ook allerlei electronica zijn intrede deed: brandstof injectie en ABS zijn hier voorbeelden van. Geen wonder dat er binnen de Citroën CX Club Nederland ruime aandacht besteed wordt aan het technische gedeelte van de CX.

De vereniging kent een deskundige Technische Commissie, die altijd klaarstaat als vraagbaak voor de leden en regelmatig een boeiend technisch evenement rondom een bepaald thema organiseert. Hier wordt altijd rekening gehouden met het kennisniveau en de vragen van de aanwezige geïnteresseerden, wat deze evenementen voor algemeen belangstellenden, beginnende en gevorderde technici tot uitermate interessante gelegenheden maakt.

La CX En Route

Elke twee maanden verschijnt het clubblad “La CX En Route”. In (vrijwel) elk nummer van dit blad verschijnt vanaf 2011 onder de titel “Rubrique Technique” een bijdrage van Leontien van Brummelen, over steeds verschillende technische aspecten van de CX. Tot 2011 werden ze geschreven door Steven Rodenhuis. De artikelen zijn één van de belangrijkste redenen voor de talrijke verzoeken om toezending van oudere nummers van ons blad. Een aantal artikelen is op de site gepubliceerd: “Rubrique Technique”.

130 verschillende uitvoeringen

De CX is geleverd in meer dan 130 verschillende uitvoeringen, de verbouwde versies (Tissier, Pijpops, etc.) niet meegerekend. We werken aan een zo compleet mogelijk overzicht van kleuren, carosserievarianten, motoren, versnellingsbakken en uitvoeringen. Mocht u een vraag hebben, stel hem dan hier. Antwoorden op eerdere vragen zijn (of worden nog) opgenomen op de FAQ pagina. Voor leden is meer technische informatie beschikbaar na de inlog.